Voor diëtisten
Als diëtist heb je waarschijnlijk vaak te maken met cliënten die hun eetgedrag willen veranderen om hun gezondheid te verbeteren. Maar hoe kun je hen het beste motiveren tot gezonder eetgedrag? Een effectieve manier om dit te doen is door gebruik te maken van motiverende gespreksvoering en door kennis te hebben van gedragsverandering.
Motiverende gespreksvoering is een manier van communiceren die is gericht op het versterken van de motivatie van de cliënt om gezonde veranderingen aan te brengen. Bovendien kan het gebruik van motiverende gespreksvoering ervoor zorgen dat cliënten zich meer betrokken voelen bij het behandeltraject en dat ze beter begrijpen waarom bepaalde veranderingen nodig zijn, wat kan leiden tot een hogere tevredenheid en een betere medewerking.
Daarnaast kan kennis van gedragsverandering ook helpen om patiënten te ondersteunen bij het maken van duurzame gedragsveranderingen. Dit kan worden gedaan door het gebruik van beproefde technieken zoals het kiezen van realistische doelen, steun van anderen mobiliseren en het vertrouwen in eigen kunnen opbouwen.
Wil je weten wat Buro Sherpa voor jou kan betekenen? Lees dan snel verder.
Kijk bijvoorbeeld wat jij kunt leren van het COM-B Model of het Transtheoretisch Model van gedragsverandering.
Of leer meer over gesprekstechnieken van MGV, en over Samen Beslissen.